onsdag 22 april 2009

Arsenal: Efter matchen mot Liverpool

4-4 mot Liverpool på Anfield och jag är helt tom inombords. Inget, helt blankt. Jag vet inte vad jag ska känna? Hade jag fått ta en poäng innan matchen hade jag tagit den, hade jag fått ta en poäng efter 45min hade jag tagit den. Ja fan, hade jag fått ta en poäng efter 85min hade jag tagit den! Men nu! Nej, nej, NEJ! Vi spelar alltså det sämsta spel jag sett Arsenal spela på (?) ja jag vet faktiskt inte på hur länge. Det är 5-1-matchen mot Spurs all over again! Men faktum kvarstår, vi fick en poäng och om man ser det på det sättet så är jag extremt nöjd. Är det så enkelt då? Nej, fotboll är ju aldrig det och speciellt inte den här sinnessjuka matchen. Vi hade 3-4 när det bara är 5 min kvar, hur svårt kan det vara att bevaka det? Så därför kan jag inte bestämma vad jag ska känna. Ska jag vara nöjd över en poäng efter en katastrofal insats eller ska jag vara missnöjd över att ha tappat två poäng sista fem?

Sedan måste jag ge en känga till Wenger. Varför gör han inget åt matchbilden? Vi blir överkörda i de första 45. Kommer ut efter halvtidsvilan och det är likadant! Förhoppningsvis så gav han gubbarna en riktig omgång i pausen, men när han sedan såg att inget hände (efter 1-1) så måste han agera! Varför måste han vara så envis att han väntar till de har gjort 2-1 innan bytet/bytena kommer!? Han gjorde precis likadant mot Chelsea och det är så frustrerande. Älskar Wenger och jag skulle inte byta honom mot någon annan tränare i världen men någon lysande matchcoach är han inte.

Nu låter det som att allt berodde på att vi spelade dåligt (vilket vi gjorde) men en stor anledning till att vi spelade dåligt var att Liverpool inte tillät oss att spela bra. De hade sådan otrolig press på bollhållaren i 90 min att jag tror inte jag sett något liknande! Jag bugar mig i vördnad inför en sådan perfekt genomförd match. Om inte för tre genomklappningar och ett dunderskott så hade det blivit minst 4-0. Benitez har skapat sig en arme! En arme som lyder hans minsta vink och de gör det till 100% i 90min. Jag måste säga att jag älskar det spel Pool visar idag. Det är så vackert att jag får en tår i ögat.


Spelarbetyget då? (1-6)

Fabianski – 3 Räddar oss i första med ett helt fantastiskt spel. Men kommer fel i några situationer i andra och det känns inte som att försvarslinjen riktigt litar på honom och tar då därför ett onödigt stort djup vilket innebär att Torres och Benayoun får en lättare uppgift att komma runt och bakom backarna!

Sagna – 1 Kommer fel i nästan varje situation defensivt och får aldrig chansen att gå på offensiven. Kostar oss även ett mål genom bristande teknik. Sitter och saknar Eboue hela matchen igenom.

Toure – 1 Ligger fel i positionerna konstant, förlorar nickdueller mot en tre äpplen hög Benayoun och låter Torres vända och vrida på sig som en nackad höna. Ren katastrof.

Silvestre – 1 Ger ett lite bättre intryck än Toure den här matchen, även om det är marginellt. Kan också bero på att han var så extremt dålig mot Chelsea så man jämför med det.

Gibbs – 3 Gör det bästa av situationen och är faktiskt riktigt bra. Liverpool börjar med att försöka gå allt på Gibbs kant men kommer snart på att det är lättare att komma förbi Sagna och skiftar då många gånger över. Han läser spelet mycket bra och vågar t.o.m gå på offensiven några gånger.

Nasri – 3 Är vår bästa spelare defensivt. Jobbar hela vägen hem varje gång och ligger alltid i rätt yta. Var även helt okej i anfallet de få gånger han fick möjlighet att komma där.

Denilson – 1 Jag tror inte han lyckades spela en enda passning rätt! Hittar inte rätt yta att täcka utan står på hälarna och låter Pool spela runt honom om och om igen.

Song – 5 Blir bara mer och mer imponerad av honom. Han är överallt idag och gör ett jättejobb. Passar alltid rätt och sätter inte sina med spelare i svåra situationer. Betyder otroligt mycket för laget och växer mer och mer ut till en stöttepelare av högsta rang.

Arshavin – 6 Killen gör fyra mål mot Liverpool på Anfield. Behöver man säga mer? Vårt egentligen enda offensiva alternativ till Walcott kommer in. Ren världsklass.

Fabregas – 2 Nu är jag snäll som ger honom en tvåa här. Spelar bort bollar i ett enormt tempo idag. Ska ju sägas att Wenger gör en chansning som verkligen inte går hem då han sätter Cesc som någon typ av offensiv mittfältare vilket medför att han inte får så mycket boll som han vill. Och när han får bollen så är han omringad av fyra fem motspelare vilket är för mycket t.o.m för Fabregas.

Bendtner – 2 Har en otacksam uppgift idag. Helt ensam i ingenmansland och utan bollar att jobba på. Springer ändå hem och täcker upp några gånger plus att han går upp i en duell med Carra och Agger som sedan blir 2-3 målet.

Tänker inte betygsätta Walcott och Diaby´s inhopp men ger ändå Teo många plus då han tillför en helt ny dimension i spelet och för att han spelar fram till 3-4.


Sedan vill jag bara säga att jag inte klarar av domaren Webb! Var hittar han fem minuters tillägg någonstans!?

Han gjorde precis likadant när vi möte Man Utd i höstas. Då sex minuter nu fem, helt sanslöst!

Det skulle ju ha blivit 4-4 ändå, men det är fortfarande grymt irriterande.


David Westerling

2 kommentarer:

  1. "Passar alltid rätt och sätter inte sina med spelare i svåra situationer."

    Ärligt talat? Song var ju den som slog mest felpassar i hela laget. Slog han ens någon passning rätt?

    SvaraRadera
  2. Jo jag vill nog påstå att han spelade bort väldigt få bollar. Sedan är ju ”alltid rätt” en överdrift med perfektion. Men dock så spelade han riktigt bra enligt mig och jag tycker både Cesc och Denilson spelade bort fler bollar än Song. Ska givetvis försöka hitta någon statistik som stödjer min tes men än så länge så har jag bara min övertygelse att gå på. Roligt att du tar upp en diskussion dock. Allt bra att höra andras åsikter.

    // David Westerling

    SvaraRadera