onsdag 22 april 2009

Liverpool: Ännu en vansinnesmatch avklarad

Ja, vad ska man säga? Efter matchen mot Chelsea så var vi alla ganska säkra på att det skulle dröja en bra bit innan vi skulle se något liknande igen. Nu blev det inte riktigt så.

Även om förlusten mot Chelsea sved rejält så var man ändå lyrisk över hur Liverpool orkade komma tillbaks gång på gång i matchen. Nu känner jag mig inte speciellt lyrisk. Det jag känner mest är besvikelse och ilska.

Jag gissade helt rätt i min förhandsuppställning förutom att Agger gick in som mittback istället för Skrtel. Hade några fel på Arsenals startelva, Nasri spelade högerytter och Song spelade centralt. Matchen börjar i ett mycket högt tempo och det är Liverpool som för spelet. Man flyttar boll snabbt mellan lagdelarna och man håller hela tiden ett högt bolltempo för att dra isär Arsenals 5-manna mittfält. Ur ingenting så kommer då 1-0 till Arsenal. Mascherano står och sover och Fabregas tar pisamt enkelt bollen av argentinaren och kan relativt enkelt spela snett-inåt-bakåt där Arshavin står fri och han gör inga misstag, 1-0 till Arsenal via ribban. Det var pungspark nr 1. Pinsamt av Mascherano, som sagt. Liverpool slutar inte spela för det, man fortsätter på den inslagna vägen men det står 1-0 till Arsenal i paus. Vem har sagt att fotbollen alltid är logisk?

Andra halvlek börjar, Liverpool spelar lysande anfallsfotboll och får till slut utdelning. Torres gör mycket vackert 1-1 i den 49 matchminuten. Liverpool öser på och får också 2-1 genom Benayoun. Israelen nickar in bollen och på reprisen kan man se att bollen är klart inne. 2-2 skulle komma minuterna efter Liverpools ledningsmål, denna gång är det Arbeloa som skämmer ut sig genom att inte möta bollen utan står och väntar på den. Arshavin kliver fram, tar bollen och gör ett mycket vackert kvitteringsmål. Det var pungspark nr 2.

3-2 Skulle också komma till Arsenal, denna gång är det Aurelio som börjar spela 5-manna fotboll igen och rensar bort ett inlägg rakt in i mitten i det egna straffområdet. Där stod Arshavin (vem annars?) och hade inga problem att göra 3-2. Pungsparknr 3. Vad i ******* håller Liverpool på med? "The comeback kings" ska dock resa sig i matchen. 3-3 görs av världens bästa anfallare, enligt Erik Edman (hejar han på Liverpool?), Fernando Torres. Ilskan släppte lite i och med målet. Skönt. Liverpools försvarsspel har dock inte skämt ut sig tillräckligt denna kväll. Arsenal får en snabb omställning efter en Liverpool-hörna, Walcott hittar enkelt Arshavin som gör ett mycket fint avslut med vänsterfoten. 4-3(!) till Arsenal. Pungspark nr 4. Jag ställer mig genast frågan, hur *** kan man stå kvar med bara EN spelare när man har en offensiv hörna och motståndet heter Arsenal? Det misstaget kostade oss 3 poäng idag. Hade inte Arsenal fått göra sitt 4-3 mål så hade Liverpool vunnit. Det kändes så iaf.

Vårat Pool reser sig dock ännu en gång, Benayoun gör sitt andra mål för kvällen på tilläggstid som betyder 4-4.

Jag tänker inte gå in på hur fantastisk våran offensiv var ikväll. Jag konstaterar bara att gör man 4 mål mot Arsenal på Anfield så ska det innebära 3 poäng. Arshavin gör såklart en fantastisk prestation, men vi bjuder ju på alla 4 mål!!! Det var riktigt pinsamt att se dem göra samma misstag som mina 12-åriga grabbar gör i st: Eriks-cupen lite då och då. Jag känner inte denna "åh, vilken fantastisk match det var" utan jag känner mig besviken och förbannad. Försvarsspelet som Liverpool bjöd på finns inte på världskartan. Man kan tycka att Liverpool förtjänade att vinna för dom hade mer målchanser och mer bollinnehav men spelar man försvarsspel som Liverpool gjorde igår så förtjänar man inte att vinna.

Men men, vi får bryta ihop och komma igen. Tyvärr så finns det inga genvägar.

Sköt om er så länge



Emil Lagnebring

6 kommentarer:

  1. Vad var det för match? Finns inte ord för den. Men måste ändå tacka för ett underbart spel från er sida. Vi klara oss med hjärtat i halsgropen.

    // David Westerling

    SvaraRadera
  2. Tack själva! Kul att se lag som bjuder upp till kamp trots bortaplan.

    Emil Lagnebring

    SvaraRadera
  3. Vet inte hur mycket vi bjöd upp. Spela inte bra. Är imponerad av er dock. Länge sedan jag så ett sådant taktiskt perfekt spel fast med fria roller. Häftigt.

    David Westerling

    SvaraRadera
  4. Själv känner jag mig förstås som Liverpoolare också mest djävligt frustrerad idag men är också glad och stolt över den enorma offensiv vi bjudit på den sista tiden och framförallt igår och det med Gerrard på bänken. Sjukt att vi ännu en gång på Anfield tokdominerar men bara får oavgjort.

    Jag var glad över att Agger fick spela och tycker det valet kändes givet efter den senaste tiden men kanske är det så att vår bäste mittback i år heter Sami Hyypiä för alla gånger han har fått spela har han varit enorm vår gamle finne!

    SvaraRadera
  5. Tycker också det är viktigt att vi visar att vi kan spela riktigt bra fotboll oavsett om Gerrard är på plan eller inte.

    Tja, vi såg väl alla hur dominant Hyypiä var mot Man Utd i 4-1 segern. Hoppas han skriver på för ett år till, en otroligt nyttig truppspelare.

    SvaraRadera
  6. Emil och alla andra Liverpoolare, byt lag!

    SvaraRadera