lördag 9 maj 2009

Barcelona: Avancemang

Helt fantastiskt att vi slog ut Chelsea, och Iniesta som jag berömt tidigare fick göra målet. Det gick inte att ta miste på lyckan hos Iniesta och hela laget. Men, en bittersweet eftersmak, förstås. Minns inte namnet nu men den odugliga domaren från Norge blev attackerad och jagad flera gånger av framförallt Lampard och Drogba. Tråkigt att se, men visst förstår man spelarnas frustration. Självklart är jag glad att Barca gick vidare, men nästa gång drabbar en inkompetent domare Barca negativt och då är det inte lika roligt längre. Jag lider med Chelsea, handsen på Piqué va väldigt tydlig, där skulle Chelsea haft straff. Men fotbollen är sådan, ibland rättvis, ibland orättvis. Speglar övriga samhället, helt enkelt.

Om matchen? Vissa menar att Barca aldrig kan få sitt spel att fungera mot brittiskt motstånd. Det tror jag inte på. För det första har Chelsea Guus Hiddink. Han är en magiker inom fotbollsvärlden och har ett motvapen mot allt. För det andra är det givet att Barca får det lite svårare mot engelska lag då de inte möts särskilt ofta. Barcas lag innehåller idag så många otroligt skickliga spelare och jag tycker bara det är löjligt att säga att brittiskt motstånd skulle bli för svårt. Om Real Madrid hade haft Hiddink som coach hade det definitivt inte blivit några 2-6 på Bernabéu. Chelsea dominerade ändå matchen. De gjorde det bästa av situationen och gav varken Xavi eller Iniesta några ytor att operera på. Messi blev hårt tagen och kom ganska snabbt ur balans kändes det som, gick inte att känna igen. När Henry är borta har Barca ett problem. Pep löser det genom att sätta Iniesta på Henrys position ute till vänster. All respekt för Pep, men här tycker jag att han är fel ute. Iniesta och Xavi fungerar så oerhört bra tillsammans på mittfältet så det är dumt att ändra på det. Vi har ett mycket bra alternativ till Henry på bänken. Han heter Bojan Krkic och behöver SPELTID mest av allt. Det höjs kritiska röster då och då för att Bojan har stannat i utvecklingen. Jag kan hålla med ibland, det händer inte så mycket. Det är matcher som Chelsea away som gör honom bättre, det är jag övertygad om.
Nu valde Pep som sagt Iniesta istället för Henry och istället för Iniesta på mittfältet blev det Keita. Keita är en skicklig spelare, men han är bra på andra saker än offensiv kreatvitet likt Iniesta. Jag tycker att rytmen förstördes där. Någon som la märke till från vilken position Iniesta gjorde målet? Inte var det från vänsterkanten i alla fall. Kanske en tillfällighet, kanske inte. Men ett tecken? Ja, det tycker jag nog.

Nu är vi i Champions League-final och då är alla gamla taktiker glömda. Nu finns det bara ett fokus och det är Manchester United i Rom 27 maj. Så otroligt häftigt. Jag har verkligen försökt få tag på biljetter men det är inte lätt. Risken att bli lurad är stor. Jag får helt enkelt nöja mig med den lokala krogen med kompisar. Så gott som något.


Daniel Svärd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar