söndag 10 maj 2009

Man City: Förloraren har alltid fel...

Idag hoppades jag på en orättvis seger. Orättvis i betydelsen att även om Man U oftast är ett bättre lag så hoppades jag på ett för dagen dåligt utförande. Då hade mitt City haft en god chans. Nu blev det istället en öppen och trevlig match där man dock direkt kunde se att United styrde tillställningen. När jag såg detta spelas upp framför mina ögon hoppades jag att City skulle ha flytet på sin sida. När man tänker så är man illa ute. Och mycket riktigt ramlade det in ett par baljor. Spänningen dog snabbt efter det och med oroväckande god kontroll styrde United matchen mot sitt slut. En för dem väl kontrollerad seger. För Cityspelarna var det en lektion i hur mycket självförtroende och tilltro till spelsystemet betyder.

Nån riktig derbykänsla skapades aldrig. I mina ögon satte domare Chris Foy stopp för det genom att vara flitig med pipan. I en tid där mycket kring fotbollen handlar om filmningar eller förstärkningar av situationer verkar det inte heller vara OK att tacklas ordentligt. Synd. Och ja jag inser att alla lag håller på med sina grejer. Det betyder dock inte att jag inte skäms när Elano i City faller lätt som en fjäder när nån kommer nära. För då skäms jag och längtar till en fotboll där man får fläska på lite. Inte brutalt för det givetvis. Men som gammal försvare själv njuter jag minst lika mycket över en fin tackling som små trixande. Men som det är nu för tiden kan man inte njuta av tacklingarna. För alldeles för ofta fastnar njutningen i halsen av att domaren ändå blåser. Just idag är det Irelands tackling på Berbatov som jag tänker på. Den som bedömdes som förselse av domaren och gav United frisparken som gav första målet... Kanske tur trots allt att United kändes så pass mycket bättre. annars skulle jag nog varit mer bitter. Nu inser jag att de skulle vunnit i vilket fall.

Några korta punkter från dagens derby:

- Jag hoppades att Ireland och Kompany skulle kliva fram i matchen. Ingen av de två var mer än ok.

- Bäst i City var... Onouha. Den grabben spelar med en erfarenhet han egentligen inte borde besitta än och är därtill både listig och stark.

- Jag borde insett att matchen skulle bli tuff när inte ens City-matchtröjan kändes riktigt bekväm där jag satt i tv-soffan. Har nog tappat för mycket i vikt

- Mitt välmående Ronaldo-hat kommer lätt kunna bestå i år ännu. Den borstskämde lille snorungen får vara hur bra han vill. För mig kommer han ändå alltid vara en egoistisk snörvlande liten gris. Han beter sig värre än de mest bortskämda förskolebarn jag träffat. Och jag har träffat många.

- Jag saknar SWP så mycket

- Carlos Tevez har nog några intressanta dagar framför sig. Undrar hur Sir Alex tolkar och dömmer hans målfirande.

- Härligt att se Petrov vara på väg mot form igen efter sin skada

- Tänkte du på att United startade utan engelsman i startelvan idag... och lyckades ändå pricka med de andra länderna i Storbritanien. Skottland (Fletcher), Wales (Giggs) och Nordirland (Evans).


Sist en fundering om något helt annat. Om jag är en sådär halvbra men lite missnöjd spelare i säg... Middlesborough. Är det då egentligen inte bättre för mig att klubben åker ur. Så att min klausul om att jag får gå för en fast summa om klubben blir degraderad blir aktivierad. Jag menar om jag nu är halvbra, så kommer klubbar som kommit upp eller klarat sig kvar vara intresserad av att ha mig i sitt lag och jag får chansen att förhandla kring ett nytt kontrakt, högre lön och sign-on bonus... Och om det nu är så hur mycket påverkar detta mitt spel med ett par matcher kvar.
Sen kan du tänka igenom hela senariot en gång till, fast tänk denna gång utfrån att jag har ett ego lika stort som Ronaldo...


Berg

1 kommentar:

  1. Tror många spelare resonarar som du gällande att åka ur. Det är därför det är en fördel som bottenlag att ha spelare som verkligen har sitt hjärta i klubben.

    Inhyrda legoknektar ser bara till sitt eget bästa...

    SvaraRadera