måndag 18 maj 2009

Man City: Spurs - City på the Lane och framtid‏

Förlust mot Tottenham med 2-1. Det borde svida, särskilt som Tottenhams straff var ett skämt. Men i efterdyningarna känner jag i ärlighetens namn inte mycket. Säsongen är nästan slut, några poäng hit eller dit kommer inte betyda särskilt mycket. Inte sen chansen till europaspel försvunnit. Det där med domslut kommer alltid diskuteras efteråt. Det är en del av spelet. Och domarens beslut - rätt eller fel - är i slutändan det vi får rätta oss efter. Rättvisa finns inte alltid och vid andra tillfällen tar den sig underliga former. Jag satt själv på City of Manchester stadium för ett år sedan och så City vinna mot spurs. Ett av målen för City då var egentligen offside, men godkändes. Vissa Spurs-supportrar tycker nog att rättvisa nu skapats.

Några punkter kring matchen:
Citys bäste i matchen: Shay Given, En rad fina kvicka räddningar. Stöd till backlinjen med sin pondus gjorde att försvaret höll ihop även om matchen inledningsvis var öppen.
Jag är imponerad av: Tom Huddlestone på Tottenhams mittfält. Kraftfull och för det mesta välspelande mittfältare, med grym precision i crossbollarna och ett jäkla kanonskott. Får i mina ögon för lite speltid, men kommer om han bara lyfter sig ett sista steg bli en viktig kugge för spurs år framöver.

Men mina City-tankar stannar inte vid matchen utan virvlar istället vidare till fortsättningen. Sommaren och nästa säsong kommer bli intressanta. Framför allt undrar jag hur klubben kommer låta pengarna tala. Dock är det viktigaste just nu att se över vad klubben har och förändra utifrån det. Jag tänker ta chansen att presentera mina tankar kring de olika lagdelarna till nästa säsong. Jag inleder med Backlinjen. För att sedan behandla resterande lagdelarna en efter en i inlägg längre fram.

Backlinjen: Jag har tankar kring spelsystemet, men i alla lägen utgår det från en fyrbackslinje. Sett till året som varit handlar mycket om att få stabilitet centralt. Micah Richards har visat sig för opålitlig istället har Nedum Onouha tagit platsen centralt bredvid Dunne efter nyår. Sagde Dunne har inte hållt samma nivå i år som tidigare och till och med varit en ren säkerhets risk ibland. I backlinjen vill jag både förnya och bygga vidare. Påverkar ofta negativt att göra stora förändringar på backsidan, men då City dras med lite dö-kött behövs förändring. Oberoende av om Hughes är tränare eller inte. Listar och kommenterar kort kring de olika namnen i truppen, sätter ett plus vid dem som jag ser helst ser i startelvan:

Michael Ball - Har gjort sitt i ett hårdsatsande City, kontraktet går ut i juni.
Tal Ben-Haim - Misslyckad värvning, utlånad och bör släppas billigt i sommar
Glauber Berti - Billig backup värvning som inte lyckats ta plats. Inga seplade matcher, kontraktet går ut i juni, lika bra det
+Wayne Bridge - Lite matchosäker när han kom. Är dock en kvalitet spelare given som vänsterback i höst
Richard Dunne - Inte lika bra denna säsong. Här krävs fingertoppskänsla hos managern. Kan kaptenen resa sig, vad ger en försäljning? Kapten och given eller sälja är alternativen. Jag hade sålt dock inte utan smärta i hjärtat.
Javier Garrido - Svennis värvning. Vänsterback med känslig fot. Funkar som backup till Bridge
Shaleum Logan - En Premier league match. Funkat Ok då han varit på lån. Tror dock inte han kommer bli bra nog. Bör släppas vidare i sommar
Danny Mills - Har haft skadeproblem. Är inte längre bra nog. Ser ut sitt välbetalda kontrakt där lönen delvis betalats av Leeds även under City tiden. Lämnar i sommar.
+Nedum Onouha - Lite skadebenägen vilket hållit honom tillbaka. Visar klass när han får spela. Snabb o stark. Ett par nickmål varje säsong. Given i englands-U21. En startspelare i höst.
+Micah Richards - Fått kämpa lite mer nu efter starkt genombrott. Främst aktuell som högerback. Klar potential att kunna göra en stark höst. Jag vill se honom till höger..
Pablo Zabaleta - Bra säsong. Internationell rutin. Kan spela på många positioner. Ger Richards en hård match om högerbacks platsen i höst. Kommer kunna bli riktigt bra de närmaste åren.
Vincent Kompany - Listas som Mittfältare på Citys hemsida. Dock fullt funktionell som mittback. Kan ta plats där om lämpligt nyförvaräv inte fungerar. Nästan ett + vid detta namn. Behöver kunna lägga sina skadekänningar med tå bakom sig.

Jag ser med andra ord att en ny central ordinarie back köps in i sommar. Med Citys pengar ska en rutinerad och fungerande back kunna köpas in. Tycker inte klubben ska stirra sig blinda på riktiga storstjärnor som John Terry. Utan satsa på någon snäppet under men ändå redan gjort sig ett namn. Här är jag lite osäker kring exakt vilket namn man ska satsa på. Är ju trots allt bara en lekman. Kanske är Kompany som redan finns i klubben ett bra val. För mig annars namn som Samba i Blackburn, Lescott i Everton, Mensah eller Bodmer i Lyon, Davies i Aston villa, Hangeland i Fulham aktuella. Eller kanske Alex i Chelsea beroende på vem de väljer att ha bredvid Terry där. Denna fråga får Rigg och Poyton i scouting-teamet fixa

Berg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar